Skip to content

Czy można jeździć ładowarką teleskopową po drodze?

faresin-full-electric-7

Ładowarki teleskopowe nazywane są maszynami uniwersalnymi, ponieważ można do nich dokupić osprzęt dodatkowy zmieniający ich funkcjonalność. Urządzenia przydają się zarówno wtedy, gdy chcemy wykonać prace na wysokości, jak i przewieźć worki big-bag z jednej budowy na drugą. Czy to znaczy, że ładowarki teleskopowe mogą przemieszczać się po drogach publicznych?

Ładowarki teleskopowe zaliczane są do wózków jezdniowych specjalizowanych ze zmiennym wysięgiem. Maszyny kupują lub wynajmują nie tylko firmy działające w branży budowlanej, lecz także te zajmujące się rolnictwem, przetwórstwem drewna, wydobyciem minerałów czy prowadzeniem prac na lotniskach.

Ładowarki przydają się bowiem do wykonywania różnych zadań związanych z transportem materiałów i towarów w górę lub w dół oraz z jednego miejsca na drugie. Mają różny udźwig, wysokość podnoszenia oraz wymiary własne. Np. Big Range (https://faresin.pl/ladowarki-teleskopowe/big-range/) podnosi ładunki nawet na 16,4 m, a Heavy Duty Range (https://faresin.pl/ladowarki-teleskopowe/heavy-duty-range/) ma udźwig maksymalny do 7 ton. Z powodzeniem zastępują między innymi podnośniki koszowe, dźwigi, pługi, kosiarki czy wózki jezdniowe.

A czy można jeździć nimi po drogach publicznych, żeby np. przewieźć towary między dwoma miejscami pracy?

Ładowarka teleskopowa na drodze publicznej

Tak. Ładowarki teleskopowe traktowane są jak typowe pojazdy, które mogą poruszać się po drogach publicznych. Wprowadza się je do obrotu jako maszyny wolnobieżne albo jako ciągniki rolnicze, czyli traktuje tak jak np. kombajny lub ciągniki. W tym ostatnim przypadku powinny mieć wyznaczone miejsca na zamontowanie tablic rejestracyjnych.

Jeśli ładowarka wyjeżdża na drogę, musi spełniać przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Co to oznacza w praktyce? Zgodnie z prawem prędkość jazdy maszyny nie może przekraczać 40 km/h, a jej obciążenie nie powinno być większe niż to zawarte w instrukcji obsługi pojazdu oraz w Obwieszczeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 roku. Chodzi o to, żeby operator był w stanie skutecznie zahamować, gdyby sytuacja na drodze tego wymagała. Poza tym na czas przejazdu należy zadbać również o demontaż lub złożenie osprzętu dodatkowego, który mógłby zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Regulacje Urzędu Dozoru Technicznego

Oprócz tego ładowarki teleskopowe podlegają regulacjom Urzędu Dozoru Technicznego, a dokładnie regulacjom zawartym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu oraz w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych.

Te regulacje mówią między innymi, że:

  • maszyny raz na rok podlegają kontroli z udziałem Urzędu Dozoru Technicznego (UDT),
  • każdy, kto chce pracować na ładowarkach teleskopowych, musi mieć odpowiednie uprawnienia wydane przez UDT.

Uprawnienia na ładowarki teleskopowe

Skoro o uprawnieniach mowa, jakie uprawnienia są wymagane na ładowarki teleskopowe? W związku z tym, że ładowarki teleskopowe do wózki jezdniowe specjalizowane ze zmiennym wysięgiem, operatorzy powinni posiadać uprawnienia w dawnej kategorii I WJO. Takie uprawnienia może zdobyć każdy, kto ma ukończone 18 lat, wykształcenie co najmniej podstawowe i nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu operatora ładowarki.

Osoba, która chce zostać operatorem, powinna ukończyć kurs składający się z części teoretycznej i praktycznej obejmujący naukę zagadnień związanych z:

  • obsługą techniczną maszyn,
  • zasadami bezpieczeństwa, w tym z właściwym przypinaniem ładunków, kontrolowaniem równowagi maszyny i unikaniem potencjalnych zagrożeń,
  • technikami manewrowania, w tym poruszania się maszyną w różnych warunkach terenowych oraz przy różnych typach ładunków,
  • diagnostyką i codzienną konserwacją maszyn.

Po ukończeniu kursu przystępuje się do egzaminu przed komisją terenową Urzędu Dozoru Technicznego. Egzamin, podobnie jak kurs, składa się z dwóch części – testu i sprawdzianu na placu manewrowym. Pozytywny wynik egzaminu jest jednoznaczny z otrzymaniem uprawnień na ładowarki teleskopowe. Od tego czasu można pracować na maszynach takich jak te, które mamy w swojej ofercie ładowarek teleskopowych Faresin.

Uprawnienia są ważne przez 5 lat od daty wydania. Jeśli chce się je przedłużyć, należy minimum 3 miesiące przed upływem terminu ważności złożyć bezpłatnie wniosek o przedłużenie okresu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego do UDT. We wniosku trzeba wykazać, że przez minimum 3 lata pracowało się jako operator ładowarki.

Podsumowując:

Ładowarką teleskopową można jeździć po drodze

Trzeba jednak pamiętać, że wówczas maszyna podlega przepisom Kodeksu Ruchu Drogowego. Ponadto każda ładowarka podlega również regulacjom Urzędu Dozoru Technicznego, które mówią m.in. o konieczności posiadania odpowiednich uprawnień.