Skip to content

Czy ładowarka teleskopowa to wózek widłowy?

LUI09602

Chociaż zarówno wózek widłowy, jak i ładowarka teleskopowa wykorzystywane są do transportu towarów na małe odległości, nie można postawić między nimi znaku równości. Czym różnią się od siebie obie maszyny? Która z nich ma szersze zastosowanie? I jakie uprawnienia są potrzebne do ich obsługi?

Odpowiadając na tytułowe pytanie, możemy od razu powiedzieć, że ładowarka teleskopowa to nie to samo co wózek widłowy. Oba rodzaje maszyn zaliczane są wózków jezdniowych podnośnikowych, bo służą do przewożenia materiałów, ale na tym podobieństwa między nimi się kończą.

Czym jest wózek widłowy?

Wózki widłowe to niewielkie pojazdy zaliczane do wózków jezdniowych podnośnikowych, które wyposażone są w napędzaną elektrycznie zamontowaną z przodu rozwidloną platformę. Platformą można poruszać w pionie – w górę i w dół – żeby podnosić towary, przewozić je na niewielką odległość i ustawiać w określonym miejscu.

W zależności od sposobu wykorzystania, wyróżnia się wózki widłowe:

  • magazynowe – napędzane silnikami elektrycznymi, przeznaczone do prac rozładunkowych i załadunkowych oraz do transportu paczek i palet wewnątrz pomieszczeń; mają niewielkie rozmiary, ograniczony promień skrętu, ale dużą zwrotność, a ich udźwig wynosi nawet do 5 ton;
  • przemysłowe – napędzane silnikami spalinowymi, przeznaczone do prac na zewnątrz, także na nieutwardzonej powierzchni; mają dużo większy udźwig niż modele magazynowe, dlatego nadają się do przewożenia ciężkich materiałów;
  • ręczne paletowe unoszące – napędzane silnikami elektrycznymi i pozbawione kabiny kierowcy; mają niewielki udźwig i małą wysokość podnoszenia; steruje się nimi, stojąc obok.

Czym jest ładowarka teleskopowa?

Ładowarki teleskopowe zaliczane są do wózków jezdniowych podnośnikowych specjalizowanych. Każda z maszyn ma ramię przeznaczone do przenoszenia ładunków, które swoją budową przypomina teleskop – stąd nazwa.

Wyróżnia się dwa rodzaje ładowarek teleskopowych:

  • ładowarki czołowe – z wysięgnikiem znajdującym się po prawej stronie i kabiną operatora osadzoną na sztywno na podwoziu służące do transportu w pionie,
  • ładowarki obrotowe – z kabiną operatora i wysięgnikiem umieszczonymi na obrotnicy pozwalającej na obrót nawet o 360 stopni, a tym samym transport w pionie oraz w poziomie.

Ładowarki teleskopowe dostępne na rynku różnią się między sobą udźwigiem maksymalnym, wysokością podnoszenia, wysięgiem poziomym, kątem wychylenia osprzętu, wagą, wymiarami, układami kierowniczymi i napędem – część maszyn ma zasilanie elektryczne jak nasza linia Full Electric.

Bez problemu można znaleźć zarówno modele podnoszące do 7 ton – np. ładowarka teleskopowa Heavy Duty Range – jak i kompaktowe unoszące maksymalnie 2,6 tony – np. niskopoziomowa platforma ręczna Small Range.

Poza tym do ładowarek teleskopowych da się dokupić tak zwany osprzęt dodatkowy, dzięki któremu szybko zmienia się funkcjonalność maszyn. Mowa o chwytakach, łyżkach, hakach, platformach roboczych, pługach, kosiarkach, zamiatarkach itd. Te elementy montuje się do ładowarki na czas wykonywania określonych prac, zamieniając ją np. w podnośnik, żurawik albo pług śnieżny.

Ze względu na dostępność osprzętu ładowarki nazywane są urządzeniami uniwersalnymi – mogą z powodzeniem zastąpić cały park maszynowy. Posiadanie jednej maszyny zamiast trzech różnych pozwala zmniejszyć koszty i ograniczyć przestrzeń do przechowywania, dlatego ładowarki cieszą się coraz większą popularnością.

Gdzie najczęściej wykorzystuje się ładowarki teleskopowe?

  • na placach budowy do prowadzenia prac budowlanych, remontowych, konserwacyjnych i naprawczych,
  • w centrach logistycznych przy rozładowywaniu i załadowywaniu ciężarówek,
  • w firmach zajmujących się pracami porządkowymi, w tym przycinaniem drzew, myciem okien, czyszczeniem elewacji czy usuwaniem zalegających sopli,
  • w gospodarstwach rolnych do transportu beczek, worków big-bag, płodów rolnych oraz bel siana, a także do prac remontowych, zbierania owoców itp.,
  • w kopalniach i kamieniołomach do przewożenia ciężkich ładunków,
  • na lotniskach i w portach morskich do konserwacji urządzeń, oczyszczania pasów czy holowania samolotów,
  • w przemyśle drzewnym do przenoszenia pni drzew i długich desek.

Wózki jezdniowe podnośnikowe – uprawnienia na wózki widłowe i ładowarki

Po przeczytaniu powyższych informacji nie ma wątpliwości, że wózek widłowy i ładowarka teleskopowa to różne urządzenia. Dlaczego zatem czasami są mylone? Głównie ze względu na nazewnictwo. Zarówno wózki widłowe, jak i ładowarki teleskopowe to inaczej wózki jezdniowe podnośnikowe, ale różnego typu.

Żeby zrozumieć, o czym dokładnie mowa, należy przytoczyć dawną klasyfikację uprawnień Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). Zgodnie z tą klasyfikacją uprawnienia dzieliły się na:

  • III WJO – kategoria obejmująca wózki jezdniowe podnośnikowe prowadzone ręcznie i zdalnie,
  • II WJO – kategoria obejmująca wózki jezdniowe podnośnikowe różnego typu, ale oprócz specjalizowanych
  • I WJO – kategoria obejmująca wszystkie wózki podnośnikowe, w tym specjalizowane.

Do prowadzenia klasycznego wózka widłowego wymagane są dawne uprawnienia II WJO, zaś do obsługi ładowarki teleskopowej I WJO, ponieważ, jak wspomniano wcześniej, ładowarka ze względu na zmienny wysięg zaliczana jest do wózków specjalizowanych.